Biblioteka
Tyrimai
Tyrimo santrauka:
Lietuvos nediskriminavimo politika: Lietuvos žydų ir romų bendruomenių atvejai (2023 m.)
2022 m. tyrimo atsakaita:
Sveikatos paslaugų prieinamumas romų tautybės asmenims (Vilniaus mieste)
Romai Lietuvoje
Socialinė demografinė Lietuvos romų populiacijos analizė 2001-2021 metais
(Daumantas Stumbrys, 2023 m.)
Lietuvos socialinių mokslų centro, Sociologijos institutas
Autorius: dr. Daumantas Stumbrys (2022 m.)
Apklausa „Romų tautybės asmenų padėtis 2020” buvo atlikta Tautinių mažumų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės užsakymu, įgyvendinant Europos sąjungos finansuojamą projektą „Vietinės omų platformos – kelias link bendradarbiavimo su savivaldybėmis“. Tyrimo tikslas surinkti reikiamus duomenis pagal Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2015–2020 m. veiksmų plane, 3 priede numatytus romų integracijos progreso (rezultato) vertinimo kriterijus. Ši apklausa yra 2015 m. atliktos romų tautybės asmenų apklausos tęsinys.
Ankstyvų santuokų reiškiniui Lietuvoje ir jo analizei nėra skirta praktiškai jokio dėmesio. Ankstyvos santuokos skirtingai suprantamos tarp romų bendruomenės atstovų, vaiko teisių apsaugos specialistų ir pedagogų. Šiame tyrime autorės siekė pažvelgti į tarptautinės teisės ir Lietuvos Respublikos teisės aktus, kokia galimą ankstyvų santuokų sampratą formuoja jie. Didžiausias dėmesys buvo skiriamas – išsamiau panagrinėti ankstyvų santuokų sampratą romų bendruomenėje, suprasti, koks bendruomenės narių požiūris, kokios pagrindinės sudarymo priežastys ir galimi veiksmai.
Tyrimo tikslas – parengti Lietuvos romų dalyvavimo švietimo sistemoje studiją, kuri suteiks daugiau išsamios informacijos apie nacionaliniame bei tarptautiniame lygmenyse esančias bei siūlomas romų integracijos į švietimo sistemą priemones ir praktines galimybes įtraukti romus į mokymo procesą.
Darbo tikslas – parengti romų bendruomenių ir savivaldybių bendradarbiavimo galimybių studiją, kurios pagrindu būtų galima planuoti romų tarpininkų ir savivaldybių darbo grupių veiklas įgyvendinant projektą „Vietinės romų platformos – kelias link bendradarbiavimo su savivaldybėmis“.
2015 m. pristatyto sociologinio tyrimo tikslas: surinkti reprezentatyvius duomenis apie romų tautybės asmenų padėtį pagal rodiklius, nurodytus Romų integracijos į Lietuvos visuomenę 2015-2020 metų veiksmų plano ir palyginti su bendru šalies gyventojų vidurkiu pagal Lietuvos statistikos departamento metinio pajamų ir gyvenimo sąlygų statistinio tyrimo duomenis. Tokiu būdu šiame tyrime surinkti trūkstami duomenys apie romų gyventojų namų ūkio sąlygas, finansinę padėtį, įgyto išsilavinimo lygį, ekonominį aktyvumą ir pragyvenimo sąlygas, ir sveikatos būklę. Tyrimo ataskaitoje pateikti romų reprezentatyvios sociologinės apklausos duomenys ir apibendrinti, lyginant su bendru šalies gyventojų vidurkiu.
Šiame, 2014 m. atliktame tyrime aptariami Lietuvos romų demografiniai bruožai, Lietuvos romų integracijos programos ir pažanga, dalyvavimas švietimo sistemoje, išskiriant amžiaus grupes bei suaugusiųjų švietimą, analizuojamas dalyvavimas darbo rinkoje, dalyvavimas sveikatos apsaugos sistemoje, teisės į būstą užtikrinimas.
2014 m. lygių galimybių kontrolierė pradėjo tyrimą savo iniciatyva dėl mokytojų padėjėjų darbo efektyvumo mokyklose, kur mokosi romų vaikai, siekiant mažinti ten besimokančių vaikų socialinę atskirtį. Tyrimo metu buvo apklausta 30 savivaldybių, nustatyta kiek romų tautybės vaikų mokosi savivaldybių įsteigtose bendrojo lavinimo ir specialiose mokyklose. Po kiek romų vaikų mokosi vienoje klasėje, kiek pradinėse klasėse, vidurinėse mokyklose/gimnazijose, ar praktikoje būta atvejų, kuomet romų vaikams buvo skirtas privalomas priešmokyklinis ugdymas.
2014 m. atlikto tyrimo tikslas buvo romų tautybės vaikai, besimokantys specialiosiose mokyklose (jų teisių ir teisėtų interesų užtikrinimas). Tyrimu siekta išsiaiškinti specialiojo ugdymo įstaigose besimokančių romų tautybės vaikų skaičių, jų specialiųjų ugdymosi poreikių lygį, teisės į mokslą įgyvendinimo problemas bei trūkumus, kitą informaciją, susijusią su šios tautybės vaikų teisių ir teisėtų interesų užtikrinimu.
2012 m. leidinyje pristatomi palyginamojo romų vaikų dalyvavimo švietimo sistemoje tyrimo, atlikto Vilniaus miesto ir Ukmergės rajono savivaldybėse, rezultatai. Tyrime buvo siekiama apžvelgti regioninius romų vaikų dalyvavimo švietimo sistemoje skirtumus bei įvertinti vietinio švietimo lauko įtaką vaikų galimybėms likti ugdymo sistemoje. Pagrindinis dėmesys darbe skiriamas valstybės įnašui į romų vaikų gerovės kūrimą, vertinant švietimo pagalbos ir socialinių paslaugų poreikį bei šių paslaugų teikimo galimybes.
Šis, 2011 m. leidinys parengtas įgyvendinant projektą „Atsigręžk į romus: Inovatyvios romų dalyvavimo darbo rinkoje priemonės“. Projektu siekiama sukurti romų įtraukimo į darbo rinką ir dalyvavimo visuomenėje priemonių kompleksą, kuris padėtų romams ne tik įsidarbinti, bet ir išsilaikyti darbo vietoje. Tikslui pasiekti buvo sukurtas individualių paslaugų romams teikimo modelis, pagal kurį buvo apmokyti specialistai ir praktikoje išbandomas individualizuotų paslaugų teikimas. Įgytos žinios apibendrintos romų integravimo į darbo rinką metodikoje, kurią sudaro trys dalys: „Metodinės rekomendacijos įdarbinimo specialistams“, „Mokymų programa specialistams“ ir „Socialinių įgūdžių lavinimo programa“. Šiais metodiniais leidiniais yra siekiama susisteminti teorines žinias ir projekto metu išbandytus praktinius sprendimus. Rengiant metodiką buvo bendradarbiaujama su užsienio partneriais, dirbančiais romų ir kitų socialiai pažeidžiamų grupių integravimo į darbo rinką srityje.
2010 m. V. Petrušauskaitė pateikė tyrimą dėl romų vaikų ir jaunimo mokyklos nelankymo bei ankstyvo jos metimo. Jame analizuojama, kokią įtaką daro ir veiksnius sukelia mokymosi nutraukimas tolimesniam romų jaunimo gyvenimui, kaip tai veikia jų integravimąsi į visuomenę, darbo paieškas. Ankstyvas mokyklos metimas romų jaunimo tarpe yra viena pagrindinių romų bendruomenės Lietuvoje problemų.
2009 m. Vilniaus pedagoginio universiteto, istorijos fakulteto, tikybos katedros studentės R. Bogdanovič parašytame magistriniame darbe tyrinėjama Lietuvos romų religija ir tikėjimas. Moksliniame darbe atskleidžiami Vilniaus katalikų romų bendruomenės liaudiškojo pamaldumo esminiai bruožai, jie detaliai išanalizuoti, aprašyti.
2007 m. tyrimą atliko T. Leončikas. Tyrimas atliktas užsakius Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai.
2006 m. T. Leončiko parengtame tyrime analizuojama romų padėtis Lietuvos bendrojo lavinimo sistemoje, apžvelgiama bendra informacija apie romų švietimą, įvertinamas išsilavinimo lygis, lietuvių kalbos mokėjimas, pateikiama duomenų apie romų moksleivius. Išanalizavus švietimo politikos kontekstą ir praktikas, apžvelgiami teigiamos praktikos pavyzdžiai, kad būtų galima susidaryti išsamų vaizdą apie romų švietimo iniciatyvas. Taip pat identifikuojamos romų dalyvavimo švietimo sistemoje problemos.
2001 m. atliktas sociologinis tyrimas buvo numatytas siekiant išsiaiškinti romų, gyvenančių Vilniaus miesto taboruose, socialines problemas, tokias kaip būsto neturėjimas, nedarbas, šeimų skurdas, romų bendruomenės narių adaptacija visuomeniniame gyvenime.