„Populiariausi stereotipai – kad romai nieko nenori daryti, tinginiai, neišsilavinę. Jei esi neišsilavinęs, vadinasi, nesi žmogus. Tai neteisinga. Kartais labai išsilavinęs žmogus turi nulį žmogiškumo“, – sako Romų integracijos centro pirmininkė Konsuela Mačiulevičiūtė. /Giedriaus BARANAUSKO nuotr./
Tautybė nieko negali lemti – yra žmogus. Svarbu, kad turėtumei gėrio širdyje“, – mano Romų integracijos centro pirmininkė Konsuela Mačiulevičiūtė. Aktyvios romės nuomone, kuo labiau vieni kitus pažinsime, tuo mažiau bus nesusipratimų. Emigracija praretino romų bendruomenę: Šiauliuose gyvena apie 100–150, apskrityje – apie 500 romų.
Romų integracijos centro pirmininkės Konsuelos Mačiulevičiūtės svajonė – parengti solo programą su profesionaliais muzikantais ir surengti romų dainų turą po Lietuvą.
– Kokia romų bendruomenė Šiauliuose ir Šiaulių apskrityje?
– Šiauliuose likę apie 100–150 romų, kol nebuvo emigracijos, gyveno ir apie tūkstantį. Visoje Šiaulių apskrityje būtų apie 500 romų. Bet šie skaičiai nėra tikslūs. Romų gyvena Kuršėnuose, Žagarėje.
Šauliuose likusiųjų romų didžioji dalis nedirba, gyvena iš pašalpų arba jau yra ne tokio amžiaus, kad galėtų emigruoti. O dauguma jaunų žmonių yra išsivažinėję. Emigracijos kryptys – Didžioji Britanija, Skandinavijos šalys.
– Kodėl romai išvyko?
– Aplinkybės priverčia, kaip ir daugelį Lietuvos gyventojų – neišskiriant romų. Jaunimas, ir ne romų tautybės, išsilaksto, nes nėra sąlygų.
Mūsų bendruomenėje buvo keli jauni žmonės, kurie baigė mokslus, norėjo įsidarbinti, bet nepavyko. Kad ilgai nesikankintų, išvažiuoja, įsitvirtina ir gyvena. Žmonės ieško lengvesnių kelių.
– Jums užsispyrimo netrūksta?
– Aš toks ne šito pasaulio žmogus. Kartais galiu save palyginti su Baronu Miunhauzenu, kuris norėjo nepasiekiamų dalykų.
Nuo 2008 metų prasidėjo mano veikla su romų projektais. Esu aktyvi, Šiaulių universitete baigiau muzikos pedagogiką, moku anglų kalbą. Pati rašau projektus, mane kviečia, jei projektai susiję su romais, integracija, mokymais.
Keliu savo kvalifikacijas: kuo daugiau žinių, tuo geriau. Gyvenimą sieju su darbu. Tik norisi pastovumo. Jau antrus metus pagal specialybę negaliu įsidarbinti. Jei nedirbi metus ar dvejus, iškrenti iš sistemos.
Eini į atrankas, bet gaunasi šuns lojimas į dangų. Projektai yra projektai, jie laikini, norisi save realizuoti, turėti nuolatinį darbą.
– Kai ieškote darbo, turi įtakos tautybė?
– Aš negaliu daryti iš musės dramblio. Nesakau, kad visur, kur einu, nėra tolerancijos dėl to, kad esu romė. Reikia turėti ir kompetencijų savo darbe, išmanyti. Jei darbo vadovas duoda užduotis ir klausimus, į kuriuos negali atsakyti, tai yra tavo problema: ne tautybės, o žmogaus.
Bet buvo atvejų, kai pretendentų į darbo vietą nėra, tau pažada rytoj paskambinti, lauki skambučio, o parašo: „Mes pasirinkome kitą kandidatą“.
– Ko bijoma?
– Gal bijo, kad paves, apmeluos, „čigonka“ atėjo, „privaražys“. Dirbdavau rajonuose, būdavo, automobilis „pavesdavo“, neatvažiuodavau – ir krenta šešėlis ant tavęs, kad esi romė, neatvažiavai ir nuvylei žmones.
Yra visokių niuansų, kartais nori, kad dirbtum už idėją, bet tai neįmanoma.
Laikui einant supranti, kad vaikai yra didžiulė atsakomybė, turi labai atsakingai žiūrėti į savo darbą.
Kaip ir darbe su romais. Jeigu stengsiesi visų pirma savo tautos labui, o ne savo, rodysi gerą pavyzdį, išlįsi iš tamsos, parodysi, kad ir mes kažką galime – būti teigiami, pozityvūs.
Tai tikrai nėra vienerių metų darbas. Tai yra ilgas procesas.
– Ar pavyksta savo pavyzdžiu įkvėpti romus siekti tikslų, mokytis?
– Romus savo pavyzdžiu, man atrodo, aš niekada neįkvėpsiu. Romai impulsyvūs žmonės, o aš „zatarmožanyj čelovek“. Sustabarėjusi. Sako, tau 34 metai, nei vaikų turi, nei šeimos. Visiškas stabdys. O čia nuėjo į diskoteką, susipažino, pašoko, pabuvo, tuokiamės! Kaip tai įmanoma?! Man galvoje kažkaip tokie dalykai netelpa.
Mane 31 metų ištekino. Tėvai sako, reikia šeimos. Atėjo jaunikis su šeima pas mano tėvus, viskas pagal romų tradicijas, stalai paruošti laukia. Tradicijos, kaip buvo prieš 100 metų.
Nei mes draugavome su tuo žmogumi, nei buvome normaliai pažįstami. Aš pasakiau „taip“, ištekėjau. Nenoriu sakyti nieko blogo, bet tai buvo tikrai ne mano žmogus. Jis norėjo nedirbti, kad aš nedirbčiau ir kad mes gyventume iš manos, krentančios iš dangaus.
Pagyvenome tik keturis mėnesius. Man reikia žmogaus, kuris siektų, bet kuo toliau, tuo sunkiau tokį atrasti.
– Jūs tarp romų – kitokia?
– Taip. Man sako, ką tu galvoji, kiek gali viena – sėdi ir sėdi tuose Šiauliuose!
– Kur daugiausiai romai įsikūrę Šiauliuose?
– Pabaliuose, Zokniuose. Ten nuo seno gyvena. Gyvendavo po 10–15 šeimų, turėdavo daug vaikų. Dabar išsivažinėję, anglais palikę. Seniai išvykę patys vaikus augina, įsitvirtinę, kai kurie baigė mokslus, savo verslus turi.
Viena mano pusseserė – Liverpulyje, kita – Mančesteryje, trečia Donkasteryje. Tik aš čia likau – kaip sakoma, noriu vaivorykštės kitą kraštą pasiekti.
Man nesinori atsisakyti idėjos, kad galiu dirbti, kažką pasiekti, kažkuo būti ČIA.
– Ką jums reiškia Lietuva?
– Namai. Aš Lietuvoje gimiau, čia man viskas sava. Kur beeitum. Būna negatyvių dalykų, bet pasaulis – ne be gerų žmonių. Ir tai svarbiausia, nes geri žmonės pasaulį suka. Kas ieško, tas vis tiek atranda, gėris blogį turi nugalėti, tik pats turi būti geras. Pasaulį reikia keisti nuo savęs, sakoma. Jeigu pradėsi keisti visus kitus, nesuspėsi.
Romų šeimų yra visokių, yra ir intelektualių, išsilavinusių. Lengviau, kai vaikas gimsta tokioje šeimoje, kai tėvai jį skatina mokytis, siekti gyvenime. O kai esi iš šeimos, kuri neturi išsilavinimo, neskatina, sunku. Turi keisti ne tik savo pasaulį, bet ir kitų žmonių, tokios užduotys labai sunkios.
Kai bendrauji su kitataučiu, kartais žmogus gali nesuprasti, iš kokio molio esi drėbtas, kažkokį žodį palaikyti įžeidimu.
Aš esu integravusis, bet turiu integruotis dar labiau. Noriu sau palinkėti sėkmės, kad nueičiau dar didesnį kelią, kad save realizuočiau. Tai yra darbas.
– Ar tautybė išskiria iš aplinkos?
– Taip. Kaip šauksi, taip ir atsilieps. Žmonės reflektuoja. Nesvarbu, kokia būtų menkinimo išraiška, ji vis tiek žeidžia. Ar žodžiu, ar poelgiu. Mažuma tai jaučia labiau.
Eina romų grupė, trys–keturi žmonės. Romai – emocionalūs, mėgsta garsiai kalbėti, drąsiai reikšti emocijas, jausmus. Pavyzdžiui, sėdi poliklinikoje ir garsiai šneka. Tada prasideda: „Čia čigonų taboras!“ Kyla konfliktinė situacija. Tada ir pradedame vienas kitą vadinti svetimais.
Kai romas gimsta, jam, atrodo, perduodama: čia yra svetimi, čia savi. Iš tikrųjų turėtų būti ugdoma, kad visi esame žmonės, turime savitą, nusistovėjusią kultūrą, nusistovėjusias normas. Turime gerbti vieni kitus. Nesame iš kitos planetos. Svetimumas, negerbimas vienas kito kartais ir sukelia agresiją.
Aš jaučiu, kad šeimoje lietuviško kraujo turime. Močiutės mama buvo lietuvė, 14 metų ištekėjo už prosenelio. Ji buvo iš bajorų šeimos, yra išlikusios dvi fotografijos, kur prosenelė dar vaikas – kaip ta šeima apsirengusi, kaip atrodo, byloja apie kilmę.
Sužinojau, kad Paulauskai Žemaitijos kraštuose buvo bajorai. Mūsų giminėje yra tokių žmonų, apie kuriuos niekada nepasakysi, kad jie romų tautybės, visiškai šviesūs. Močiutės dvi seserys irgi nepasakysi, kad romės. Bet jos, kaip prosenelė, ištekėjo už romų.
Močiutė mano mamai buvo kažkas tokio! Iki šiol lankome kapines. Man prosenelė yra kaip saulė danguje.
Tautybė nieko negali lemti – yra žmogus. Svarbu, kad turėtumei gėrio širdyje.
– Romams labai svarbios tradicijos?
– Labai svarbi tradicija – gerbti vyresnius už save. Negalima įžeidinėti, pakelti balso.
Ir anksčiau romai tuokėsi su lietuviais, rusais. Buvo padidintas dėmesys: jis svetimas, ne mūsų, bet laikas praeidavo, vaikai atsirasdavo, viskas stodavo į savo vietas – mūsų žmogus. Kaip ir su bet kuriuo žmogumi, kuris pelno pasitikėjimą.
Būdavo, kad romų moteris, ištekėjusi arba vyresnė nei 16 metų, negali vilkėti kelnių. Dabar kartais ir mieste pamatau romę su kelnėmis. Aišku, į svečius taip apsirengus neinama.
Jei laidotuvės, susirenkame ne tik Šiaulių bendruomenė, bet ir Rygos, Jelgavos romai. Važiuojame, palaikome, pabūname. Aišku, mūsų laidotuvės kosminės. Kartais pagalvoju: „Dieve, Dieve, tie romai, daro laidotuves, kad sukneles parodytų, o žmogui gedulas, liūdesys“. Pasitinka su maršu „Slavianka“, atneša degtinės, visi kuo labiau išsipuošę, po dvylikos „pliaski tancy da utra“.
Yra daug romų grupių. Mes, „lotfitka roma“ (Latvijos romai), gyvenantys prie Latvijos pasienio. „Ruska roma“ – prie Rusijos pasienio.
Lietuvos romai yra sueuropėję. Dar ne iki tokio lygio, kad darytų tai, ką nori, bet gali ir į diskoteką su vyru nueiti, ir su draugais kažkur pasėdėti. Mažiau suvaržymų.
Nors, pavyzdžiui, „kotliarų“ įstatymai labai griežti. Pas juos tuokiasi labai anksti. Jų moterys negali praeidamos pro šalį vyro sijonu paliesti, nes tai yra įžeidimas.
– Kokia kalbate bendraujate?
– Kalbame romų kalba. Bet, man atrodo, aš jau daugiau kalbu lietuviškai. Broliui sakau: „Ką veiki, Alanai?“ „Iš mokyklos einu“. „Nežaisk kompiuteriu!“ – kalbamės lietuviškai ir nepajaučiame, automatiškai. Ir su mama lietuvių kalba, ir su tetomis.
Tik kai ateini į svečius, romų kalba šnekiesi.
– Visuomenėje vyrauja nuomonė, kad romai – narkotikų platintojai, didžiulio dėmesio susilaukė istorija, kai romai pagrobė ir nužudė merginą. Kaip reaguojate?
– Kadangi esame mažuma, tokie įvykiai labai pasimato. Ne tautybė nusikaltimą daro. Adekvatus žmogus neteis visos tautos. Jei vienas padarė ir vieną kartą per 50 metų, nereiškia, kad visi romai tokie.
– Kokie labiausiai paplitę stereotipai apie romus?
– „Lodoriai“, vagys, narkotikų prekeiviai. „Lodorius“ – nieko nenorintis veikti. Romo pasaulėžiūra yra visiškai kita – jam svarbiausia šeima, savigarba, atjauta. Būna žmonių, kurie mėgsta prisišlieti ir būti nepastebimi. Su romu priešingi dalykai – jis bus kitoks, bet savo tiesą atstovės.
Populiariausi stereotipai – kad romai nieko nenori daryti, tinginiai, neišsilavinę. Jei esi neišsilavinęs, vadinasi, nesi žmogus. Tai neteisinga. Kartais labai išsilavinęs žmogus turi nulį žmogiškumo.
Yra romų, kurie yra baigę mokslus, bet čia, deja, negyvena. Yra, kurie dirba, bet apie save neskelbia. Bet dažniausiai susiduriame su stereotipu, kad nieko nenorime daryti, viską norime gauti už dyką.
Romai turi labai gerą verslininko gyslelę. Pavyzdžiui, jei nusiperka už 5 eurus, gali parduoti už 50 eurų – yra tokių žmonių. Čia vadinasi apgavimas? Ne, čia yra verslas. Ne kiekvienas, toli gražu, sugebės.
Mokslas, trypimas, kaip mano, vienoje vietoje, neaktualus. Jiems yra čia ir dabar, pirmyn, su vėjeliu!
– Per Tarptautinę holokausto aukų atminimo dieną sakėte, kad romai neturi Šiauliuose atminimo vietos, kur galėtų susirinkti liūdnai istorijai paminėti. Romai jaučiasi pamiršti?
– Žmonės buvo masiškai žudomi už rasę, kilmę, už tai, kad kitokie. Buvo šaudomi miškuose, gaudomi, išvežami. Tikslus aukų skaičius nežinomas, kiek liko neužfiksuotų, neturėjo pasų. Mano močiutės broliai buvo nužudyti, nušauti.
Kai buvau mažesnė, man pasakodavo: buvo karas, šaudydavo romus. Galvodavau, karas, visus šaudė. Istorijos pamokose buvo kalbama apie holokaustą (pats žodis man būdavo šiurpulingas) – buvo naikinami žydai. O kur romai? Jie nebuvo paminėti.
Prieš dvejus metus mane pakvietė į tarptautinį projektą „Pamatyk ir nepamiršk“. Į Krokuvą suvažiavo apie tūkstantis žmonių iš visų šalių.
Po to sėdome į autobusus – važiavome ten, kur žudė romus. Aušvicas-Birkenau, nesuvokiami „maštabai“, barakai, krematoriumai. Ir ten parašyta – visiškai išnaikinti romus.
Pernai Lietuvoje pirmą kartą oficialiai minėta Romų genocido atminimo diena. Rugpjūčio 2 diena įtraukta į atmintinų dienų sąrašą, vyko minėjimas Vilniuje, Paneriuose, Seime surengta konferencija (1944 metų rugpjūčio 2 dieną Lenkijoje, Aušvico-Birkenau koncentracijos stovykloje, buvo sunaikintas romų lageris. Istorikų skaičiavimais, per visą persekiojimo laikotarpį buvo nužudyta 220 000–500 000 romų, Lietuvoje apie 500 – red.).
Skaudu, kad tiek metų žudymo tema buvo nutylėta, mes tiek laiko buvome pamiršti. Daug kas prasidėjo nuo mūsų kartos, žmonės gilinasi, domisi.
Vokietijoje, Berlyne, yra paminklas nukentėjusiems romams. Panevėžyje yra plytelių („Atminimo akmenys“ – red.) su nukentėjusių romų vardais. Šiauliuose nėra nieko. Kalbėjausi su žydu bendruomenės atstovu, gal kils mintis kažką padaryti bendro.
– Esate Romų integracijos centro pirmininkė, kokių planų turite?
– Paminėti rugpjūčio 2 dieną. Noriu, kad gyvuotų festivalis „Tamburinas“. Mano svajonė – parengti solo programą su profesionaliais muzikantais ir surengti romų dainų turą po Lietuvą.
Teksto autorė: Živilė Kavaliauskaitė
Šaltinis: www.skrastas.lt